Unreal - första intrycket

Kolla in dessa screenshots och läs om vårt första intryck av det visuellt strålande actionspelet. I två år har vi väntat på detta spel från GT Interactive och nu är det äntligen på väg ut i butikerna. Det första jag lade märke till var att spelet är väldigt massivt. En komplett installation av spelet tar upp omkring 300 MB på hårddisken, du kan köra spelet direkt från CD-ROM spelaren men för att kunna använda Unreal editorn måste du ha hela paketet på din hårddisk. GT föreslår att du har ytterligare 150 MB ledigt på hårddisken när du startar spelet.

När du kör igång spelet dyker ett litet grått fönster upp, som talar om vad som håller på att laddas. Om du har en långsam dator kan det ta ganska lång tid att starta spelet. När du väl kommit förbi laddningsskärmen, möts du av otroligt snygg grafik. Grafiken är skarp och fin, och ljussättningen ser bättre ut än i Quake II, texturerna gör att ytorna ser otroligt detaljerade ut. Kort och gott så är spelet en guldklimp om du gillar snygg grafik. Unrealvärlden känns som en blandning mellan en högteknologisk alienvärld och en värld som fortfarande domineras av naturen. Allting är väldigt detaljerat - de spegelblanka golven, lens flares, till och med sken från en ficklampa dök upp när vi gick i en korridor.

Den första nivån börjar med att din karaktär sitter fast i en fängelsecell utan vapen, det är här du börjar utforska. Unreal bjuder på en äventyrsupplevelse då du kan läsa vad som står på till exempel monitorer och i dagböcker, ja i stort sett allt som kan tänkas innehålla text kan du läsa.

Delar av spelet känns som en blandning mellan Turok och Quake II. En av nivåerna vi kollade på var nästan som hämtad ur Turok, komplett med vatten, grottor, palmer och små håriga djur.

Deathmatch nivåerna känns mycket mindre än de i Quake II, och de innehåller mycket snygga visuella effekter såsom genomskinlig glas och små enheter som till exempel jordbävningsaktivorn.

En sak vi märkte när vi körde multiplayer var att datorn belastades hårdare. Vårt testsystem bestod av en Pentium 166 MMX, 64 MB RAM och två stycken Diamond Monster 3D II kort som kördes parallellt. P166 är minimikravet för att kunna köra spelet, men för att kunna få ut något av multiplayerdelen föreslår vi att du kör på en Pentium II.

Om du funderat på att uppgradera din PC kan Unreal mycket väl bli orsaken till att du uppgraderar din dator. Vi återkommer med en komplett recension av spelet.

Senaste nytt