Av Trent Ward

 
Utvecklare:
Terratools

Distributör:
Microsoft

Lanseringsdatum:
April 1998


EEn av dagens trender i speldesign är hybridisering där tanken är att ta två eller fler framgångsrika genrer och kombinera dem i en och samma produkt som (om allting går bra) tar det bästa från varje genre och utelämnar bristerna. Nästan varje företag har gjort ett sådant försök som till exempel Blizzards action/rollspels blandning i Diablo eller Eidos hyllade kombination av action och äventyr i Tomb Raiderserien. Underligt nog så har ingen lyckats att sätta ihop PC spelens två mest populära kategorier, action och realtidsstrategi, med någon större framgång, även om många har försökt. Tidiga försök som Cyclone Studios spel Uprising hade blygsamma framgångar men många actionfans blev ofta irriterade på behovet att behöva byta synvinkel (strategidelen) och strategifans blev ofta frustrerade på bristen på planering och behovet av ett snabbt avtryckarfinger (actiondelen). Så nu har Microsoft, nybörjare i spelindustrin, gått ihop med Terratools som är ett tyskt utvecklingsteam, för att göra ett spel som är kapabelt att locka båda målgrupperna genom att erbjuda dem en komplett upplevelse. Det nya spelet, Urban Assault (de som följt med ett tag känner igen spelet på sitt tidigare kodnamn Total Anarchy), gör ett försök där andra har misslyckats genom att inte tvinga dig att överge de gränssnitt och den spelstil som du är van vid utan mer belöna dig när du väl gör det. På det sättet så hoppas utvecklarna att locka fans från båda lägren och uppmuntra dem att lära sig den spelstil som de inte redan kan. Även om det inte är riktigt klart så är resultatet så här långt imponerande, både vad gäller spelglädje och utförande. Låt oss ta en titt på hur spelet fungerar…


 


Copyright ©1997 SpotMedia Communications. All Swedish content copyright © Scandinavia Online AB