Introduktion

Äldre flygsimulationsentusiaster kommer ihåg MicroProse F-15 Strike Eagle med en hel del nostalgi. Trots allt så var det en av de första moderna luftstridssimulationerna som gjordes för persondatorer. Allt du behövde var en floppy diskdrive, en CGA monitor och en 8088 eller motsvarande CPU så kunde du spela ett av de mest underhållande spel som hade gjorts. Strike Eagles popularitet fick en uppföljare i Strike Eagle II men de stora förändringarna kom direkt efter Gulfkriget när F-15 Strike Eagle III släpptes, skapad av Andy Hollis, som redan då hade en karriär med imponerande simulationer hos MicroProse. Strike Eagle III hade imponerande arkadmöjligheter och realistiska spellägen samtidigt som det var grafiskt avancerat och klarade modemspel. Så småningom så lämnade Hollis MicroProse för att starta upp Origin Skunkworks och producera två fantastiska AH-64 Apache-simulationer för Origin Systems (Longbow och Longbow 2) och när ryktena kom i svang att en ny simulator var på gång så var det inte många som tvivlade på att det var en ny F-15 simulation.

Så var det. Jane's F-15 som det heter började utvecklas 1996 med en ny grupp programmerare och utvecklare i Baltimore, MD, och borde komma till affärerna sent i mars eller tidigt i april från Jane's Combat Simulations och Origin. Som en kulmen på inte bara Hollis expertis vad gäller design av flygsimulatorer utan med hjälp från F-15 piloter från USAF, massan av information från Jane's Information Group och riktig erfarenhet från F-15 simulatorer och träningsmanualer så kommer Jane's F-15 att vara en de mest avancerade, realistiska och underhållande flygsimulatorer som någonsin gjorts.

Grafiken