Jagged Alliance 2 - Förhandstitt
  Utvecklare
Sir-Tech

Distributör
Sir-Tech

Lanseringsdatum
September 1998
 
Uppföljare inom dataspelsbranschen måste, kanske mer än i något annat underhållningsmedium, vanligtvis genomgå en förvandling på grund av teknisk utveckling och intensiv konkurrens, för att lyckas tillfredsställa de försiktiga konsumenterna. Teoretiskt sett så är det vettigt eftersom man tillämpar ny teknik, en djupare spelupplevelse och högteknologiska förbättringar på en redan utprovad design vilket leder till att man pressar industrin och varumärket till sin absoluta gräns. I praktiken så verkar dock en del uppföljare aldrig komma så långt. De misslyckas med att göra de förbättringar som krävs för att tillfredsställa de ombytliga konsumenterna. Resultatet blir att uppföljaren kollapsar under sitt eget marknadsföringstryck som ett bevis på stagnation i utvecklingen och problem hos designern.

I fallet med Jagged Alliance 2 så kan ingen anklaga Sirtech eller huvuddesignern Ian Currie för att göra några misstag. Tillsammans så har de fräschat upp ett av de mest kritikerrosade taktiska stridsspel som någonsin gjorts. Som det verkar så kan Jagged Alliance 2 ståta med några av de bästa förbättringar och modifikationer som någonsin lagts ner på en uppföljare. Till exempel så kan man nu på den taktiska nivån låta karaktärer springa, krypa, huka sig, klättra på tak och hoppa över hinder. Karaktärer som är utrustade med automatvapen kommer att kunna ge understödjande eld eller skjuta korta salvor med automateld över ett bredare skottfält. Dessutom så kommer karaktärerna att kunna gå in i närstrid och använda sig av kampsportstekniker om de fått träning i det. Men har även lagt till truppmoral. Detta ska inte bara spegla effekten av stridsutmattning utan ska också påverka hur väl karaktärerna samarbetar under stress.


Nästa sida

Copyright ©1997 SpotMedia Communications. All Swedish content copyright © Scandinavia Online AB