Hexen II Mission Pack: Portal of Praevus
Utvecklare:
Raven Software

Utgivare:
Activision

Utgivnings datum:
4/98












"Det finns massor med saker som man inte ens upptäcker när man speltestar." Säger John Zuk, chefsdesigner för Portal of Prevaus, mission pack till Hexen II. "Vi måste nästan se vad folk tycker om det."

Zuk pratar om några av tilläggen som den här expansionen kommer att ge Hexen. Kanske mest märkbart blir den stora minskningen av laddningstider. Han pratar om månaden mellan det att Hexen släpptes och arbetet med Portal of Prevaus började. En tid som han och andra spenderade med att plöja igenom "hundratals sidor" av användarkommentarer, Usenetdiskussioner och tidningsrecensioner. Portal of Prevaus kommer att introducera en ny karaktär och ett nytt område att utforska, men i beaktande av användarnas kommentarer så kommer det även att reducera laddningstiderna med "någonstans runt 30 procent."

Tidsminskningen blir möjlig genom att man reorganiserat sättet som spelet använder cacheminnet på. "Vi undersökte hur saker lades i cacheminnet och vi insåg att i single-player så cachades alla fyra karaktärerna. Så vi ändrade till att det bara cachade den karaktär som spelaren valt." Det fanns också "en massa kodoptimeringar som de (spelets designers) aldrig riktigt hann avsluta."

Så hastigheten kommer att vara bättre när du tar dig igenom femton nya nivåer och banor, speciellt de i Tulku, den nya Tibetinspirerade banan. Tulku, förklarar Zuk, är det Tibetanska ordet för reinkarnerad kropp, ett koncept som smidigt flyter in i handlingen i Hexen II. Och samtidigt som banan har en egen Österländsk känsla så är grafiken självklart så snygg som man skulle kunna tro, med klara och rika färger i äkta Hexen II-stil.

"Vi antog att folk skulle vilja se lite nya saker…för att hålla intresset för spelet vid liv.," säger Zuk. Den kvinnliga demonen är en sådan ny sak. Förutom the necromancer, the paladin, the assassin och the crusader kan du också välja att spela the demoness. En stark karaktär som, likt the necromancer söker efter ett ideal, inte att bli hjälte, inte att rädda världen utan som snarare har personliga och egna anledningar. Hon är en anti-hjälte och har som en sådan stora vingar. Hon har också två specialförmågor, varav den första är att kunna sväva. Från början så designades det som en inneboende förmåga men det ändrades senare till att bli en specialförmåga för spelbalansens skull. Att sväva "låter dig hoppa lite längre än andra karaktärer, inte nödvändigtvis högre, men längre." Allt du behöver göra är att hoppa och sedan när du börjar komma ner så trycker du på en knapp så ger vingarna den där sista stöten som gör att du kommer lite längre än de andra karaktärerna gör. Hennes andra specialförmåga hjälper till i strid. När hon har låga hit points, säg 20 eller mindre, och tar ett slag, så får hon skadan men får också motsvarande mängd mana så att hon kan slå tillbaka mot fienden och kanske komma ur en farlig situation.

The demoness har även flera nya vapen, och även om deras namn och beskrivningar inte är officiella än så är flera redan kända. Magi kommer att räta ut demonens vanligtvis krokiga fingrar när hon projicerar en dödlig gyllenröd substans från sin hand och kastar den på fienden. Staven kommer att skjuta blixtar och den första av två klot kommer att glöda med gröna runor och projicera en väsande grön syra från den vänstra handen. Det andra klotet kommer att vara gjort av röda runor och gör så att the demoness kan skjuta eldklot som lämnar efter sig ett spår av brinnande partiklar.

Activision kan mycket väl komma att släppa optimeringen som en nedladdningsbar patch på sin hemsida, så att alla, och inte bara Portalägare, kan skära ner på laddningstiderna. Men alla som är intresserade av the demoness eller Tulku får snällt vänta och köpa expansionen när den kommer ut senare i vår.


Copyright ©1997 SpotMedia Communications. All Swedish content copyright © Scandinavia Online AB