Half-Life missade sitt planerade releasedatum för länge sedan och det har hänt mycket sedan dess. Vi åkte tillbaka till Seattlekontoret och pratade med teamet för att ta reda på vad som har hänt med spelet under de senaste månaderna så att vi skulle kunna ge dig en uppdatering till vår exklusiva förhandstitt.

Nya leksaker och tillägg.

Valve har begärt att vi inte pratar om de mest spännande utvecklingarna i miljön (de nämner något om konkurrens och att de inte vill få några kopior på sina idéer), men det finns flera andra coola saker som händer.

Gränslösa nivåövergångar har tagit upp hundratals av programmeringstimmar. Nu kan du skjuta mellan de olika nivåerna och dräpa ett monster på nästa nivå medan du är kvar i den före. Och monster kommer att kunna flytta sig mellan nivåerna, precis som du själv. Du kommer springande i full fart, det blir en liten kort paus när nästa nivå laddas in, och du fortsätter springa som om inget hänt. Om du skjuter på ett monster precis när du passerar gränsen så kommer kulan/eldsflamman/laserskottet att fortsätta sin väg in i nästa nivå och träffa monstret.

Lasrar har förbättrats drastiskt och kommer att användas som utlösare för kanontorn, som lasersikten på dina vapen och för att målstyra dina missiler så de träffar sina mål och ger precisa och träffsäkra explosioner. Och när du designar dina egna banor så finns det dekaler som visar exakt hur stora de där explosionerna är. Det finns även dekaler för sprickor i väggarna, dekaler för sotmärken där en raket åkt fram, dekaler för blod, kulhål och alla möjliga sorters gore. Allt finns med i WorldCraft och är lika lätt att lägga ut på banan som det var att sätta klistermärken på vardagsrumsmöblerna när du var liten.

Sida 2

Copyright ©1997 SpotMedia Communications. All Swedish content copyright © Scandinavia Online AB