EverQuest
Utvecklare:
Sony Interactive Studios

Utgivare:
Sony Interactive Studios

Utgivnings datum:
10/98












På det sena 80-talet var rollspel lika vanliga som real-time strategispel är idag. Spelare kunde inte gå in i en spelbutik utan att hitta ett bra rollspel. Med en ny utgåva av Ultima, Wizardry, Might and Magic eller Bards Tale var och varannan vecka så hade spelare knappt tid att pusta ut med en öl på det virtuella värdshuset innan det var dags att börja med en ny quest. Men, tiderna har förändrats. Rollspel är sällsynta och förutom ett fåtal titlar från Bethesda, Interplay och Westwood så har den gamla sortens rollspel rönt samma öde som drakarna. Sony Interactive Studios America (SISA) kan mycket väl förändra det när de släpper sitt nästa spel EverQuest. Ett online rollspel i 3D som lovar att fängsla spelarna i en värld med magi och fantasy.

EverQuest utspelar sig i Norrath, en värld som består av fem kontinenter, sex till tolv större städer och bosättningar och över 20 äventyrsområden. Däribland en undervattensmiljö, en lavamiljö och en isregion. SISA lovar också en konstant expansion av spelvärlden och möjligheter att färdas till andra plan. Vad gäller handlingen så finns det ingen huvudintrig. "Vi lade ner mycket tid på att utveckla Norraths historia och på att skapa ett stort antal gudar, myter och legender. Vi vill att spelarna ska utveckla historien och forma Norrath till sin egen värld", förklarar producenten Brad McQuaid.

Som i traditionella rollspel så kommer du att skapa och utveckla en egen identitet, ett alter ego, som kan utforska Norrath i jakt på berömmelse, rikedom och en del inspirerande svärdfäktning. Urvalet av karaktärer kommer att vara brett och varierande med 12 raser (Barbarian, Dark Elf, Dwarf, Erudite, Gnome, Half-Elf, Halfling, High Elf, Human, Ogre, Troll och Wood Elf) och 14 klasser (Bard, Cleric, Druid, Enchanter, Magician, Monk, Necromancer, Paladin, Ranger, Rogue, Shadow Knight, Shaman, Warrior och Wizard) plus möjligheten att välja kön, hur snäll eller elak man är och hur religiös man vill vara. Till skillnad från andra 3D spel i första person med tyngdpunkten på action för en spelare så kommer EverQuest att fokusera på samarbete. "Spel som Quake, Doom och andra spel i första person har alltid ställt människan mot en annan människa. Vi försöker att gå ett steg till och betona en miljö som främjar samarbete. Vi vill att folk ska gå ihop och arbeta tillsammans," säger Brad. Men ensamvargar ska fortfarande kunna ge sig ut på egen hand. Som Brad säger, "Ett troll som är en Shadow Knight skulle verkligen kunna slåss men det finns fortfarande saker som kommer att vara nästan omöjliga att göra på egen hand…som döda en drake till exempel."

SISA marknadsför den här nya genren som en, ta ett djupt andetag nu, "äkta 3D, massivt multiplayer online rollspel." Så vad betyder det egentligen? "Multiplayer online rollspel" är ganska självklart. "Massivt" hänvisar till antalet spelare som kan spela samtidigt, ett tusen i Everquests fall. Men vad betyder "äkta 3D"? Brad förklarar att "varje föremål, varje aspekt i EverQuest är ett 3D föremål. Allt från svärd till snöflingor. Även om EverQuest är ett äkta rollspel så tror vi att vi kommer att locka över en del människor från Quake på grund av 3Dvärlden, ljuseffekterna och den snygga grafiken." Snyggt är verkligen ordet! Även så här tidigt (betatesterna är planerade att börja snart) så ser grafiken i 640x480 med 16-bitars färg superb ut. Genom att ha med flera kameravinklar förutom första-personsperspektivet så låter SISA:s utvecklingsteam oss att se den ganska detaljerade Norrath-världen ur flera olika vinklar. 3D-ljuseffekterna från spells, lampor och eldar ser coolare ut än Fonzie.

Hur kommer EverQuest att ta itu med problemen som finns i andra onlinerollspel? Det återstår att se men designteamet på SISA gör allt de kan för att få till en smidig spelkänsla. "Vi vill göra så mycket vi kan för att kunna ge en detaljerad värld med så lite fördröjning och så få problem som möjligt," förklarar Brad. Som vi sade tidigare så planerar SISA att begränsa antalet spelare per server till ett tusen för att minska risken för att servern arbetar för långsamt. Sony kommer också att skicka med flera diagnostiska verktyg i EverQuestkartongen så att du kan undersöka din uppkoppling och rätta till serverproblem. Förutom det så kommer EverQuest att kräva en snabb Pentium med ett minimum på 32 meg RAM och ett grafikkort som stöder Direct 3D. De häftiga systemkraven kommer att garantera att varje spelare har en tillräckligt fläskig dator för att klara av mjukvaran.

Everquest borde komma ut i hyllorna någon gång under hösten/vintern 1998. På grund av storleken av det här rollspelet och den höga ambitionen så kommer Everquest utan tvekan att bli ett av de mest omtalade spelen i år. Fortsätt att titta på Solgames sidor för mer information.

Av Tal Blevins

Copyright ©1997 SpotMedia Communications. All Swedish content copyright © Scandinavia Online AB