Sid Meier's Alpha Centauri
Utvecklare:
Firaxis Software Inc.

Utgivare:
Origin/Electronic Arts

Utgivnings datum:
10/98












Sid Meier, en av de mest inflytelserika personerna någonsin inom PC-spelsindustrin, brukar sammanfatta sitt utvecklingsföretags designfilosofi med två ord. "Innovativ kontinuitet." Han och resten av Firaxis team kombinerar nya idéer med saker från deras tidigare produkter. "Det ger oss stor handlingsfrihet," säger Meier. Handlingsfrihet, i det här fallet, att ta sig fram i den okända terräng som kallas framtiden.

Alpha Centauri är ett turn-baserat imperiebyggarspel som följer den stora tradition som grundlades med Sid Meiers mest välkända spel, Civilization. Men Alpha Centauri avviker från klassikern. Det utspelar sig på en avlägsen planet. Och mannen bakom spelet är inte Meier utan Brian Reynolds, Meiers skyddsling och numera jämbördige affärskompanjon.

"Vi ville dra nytta av våra historiska lärdomar i ett futuristiskt historiespel," säger Reynolds. "Vi närmar oss science fiction på ett mer sammanhängande och seriöst sätt än vad man hittills gjorts i spelindustrin."

Det innebär att Alpha Centauri (hela namnet lyder: Sid Meier’s Alpha Centauri - A Brian Reynolds Design) kommer att innehålla mer än hi-tech fysik och nya sätt att spränga varandra i luften på. Det kommer att innehålla nya typer av samhällen och nya ekonomiska utvecklingar. "Vi försöker skapa en helt ny form av futuristiskt samhälle, filosofiska värderingar och ideologi," säger Reynolds.

Reynolds har helt klart kvalifikationerna för att klara av det här. Den här mannen har akademiska studier i historia och filosofi bakom sig samtidigt som han är en självlärd programmerare som vässat sina klor när han designade tre tidiga grafiska äventyr för MicroProse. Meier, som var med och grundade MicroProse 1982, såg Reynolds omfattande talang och anlitade honom 1992 för att vara med och göra Colonization. Senare var Reynolds huvuddesigner för Civilization II. När Meier, Reynolds och Jeff Briggs (MicroProse chef för produktutveckling) valde att lämna MicroProse 1996 för att grunda Firaxis så följde nästan hela teamet bakom Civ/Colonization med.

Det nya företaget har en liknande filosofi som den Meier förordade i MicroProse tidiga dagar när han designade flygsimulatorer som Solo Pilot och F-15 Strike Eagle. Firaxis kommer att producera ett spel om året där Meier och Reynolds kommer att turas om som projektledare. När Meier var djupt inne i produktionen med Gettysburg! så höll Reynolds på med att brainstorma och forska fram Alpha Centauri.

"Det kommer att vara djupare och mer tillfredsställande än våra tidigare spel," säger Reynolds. "Det är ett mycket rikare system än något som vi gjort förut." De som är bekanta med Civilization kommer att märka att Alpha Centauri tar vid där det andra slutade. Ett rymdskepp har flytt från en döende jord och anländer till en ny värld. När det har fullbordat sin resa, och Alpha Centauri börjar, så har besättningen splittrats upp i sju fraktioner. De går separata vägar på den främmande planeten. Du kontrollerar en grupp och datorn eller andra människor spelar de andra.

Alpha Centauri skiljer sig från Civ-formatet på många sätt. Istället för att vara olika kulturer med liknande drag så har varje fraktion i Alpha Centauri distinkta fördelar och nackdelar. Du har kontroll över styret. Du fattar ekonomiska, sociala och etiska beslut. "Hänsynslöst eller idealistiskt. Hängivet troende eller ateist eller något mitt emellan."

Segern kan vinnas genom ren styrka eller fredliga förhandlingar. Multiplayer kommer att ha samma segervillkor men där kan du börja med en mindre värld vilket innebär att du kommer att träffa på andra spelare snabbare. Även om Alpha Centauri är ett turn-baserat spel gör alla sina handlingar samtidigt i multiplayer, för att snabba på hastigheten. Men trots det så kan online spel ta flera timmar att spela klart. "Vi tycker att multiplayer är häftigt, men det är inte det centrala i spelet," säger Reynolds. Det är med på grund av de "tusentals brev" från spelare som tiggt och bett att det ska vara med i nästa produkt.

I en annan avvikelse från normen så kommer den här främmande planeten inte att ha "humanoida aliens med spetsiga öron och påklistrade näsor." Snarare kommer du att träffa på en främmande ekologi som inte nödvändigtvis gillar dina försök att terraforma den. Senare kommer du att upptäcka att den har "någon sorts medvetande som du kan kommunicera med och lära dig om." Den extra nivån av komplexitet reflekterar Reynolds egna vidsynta bakgrund. Att utelämna filosofiska frågor när man undersöker framtidens historia vore att "fega ur."

"Vi har en vision av vad samhället borde vara, vad våra prioriteringar skulle vara och vad våra mål är," säger Reynolds. "Vi kastar i allihop en stor gryta och ser vilka idéer som överlever." Resultatet borde bli ännu en produkt med Meiers och Reynolds speciella kännemärke. Ett ovanligt spel som svarar mot spelarnas idéer .

Av Jeff Sengstack

Copyright ©1997 SpotMedia Communications. All Swedish content copyright © Scandinavia Online AB