Dune 2000 - Film och Intervju

Solgames: Dune 2 innehöll tre olika federationer vars skillnader blev mest uppenbara i slutet av spelet, när man utvecklat all teknologi. Kommer Dune 2000 också att använda sig av tre federationer?

Westwood: Vi har använt oss av samma enheter som i Dune 2, så att man ska kunna känna igen sig. Men det finns skillnader mellan de tre federationerna. Harkonnens arsenal har kraftigast enheter, men de är ganska långsamma. Ordos har de snabbaste enheterna, men de är inte lika kraffulla. Atreides enheter är ganska snabba och relativt kraftfulla.

Solgames: Kommer spelet att använda sig av en befintlig eller ny spelmotor?

Westwood: Vi har skapat en helt ny motor för Dune 2000. Vi har självklart dragit nytta av allt vi lärde oss när vi skapade C&C och Red Alert, men vi ville försäkra oss om att Dune 2000 kändes fräscht. Detta möjliggjorde saker vi inte kunde göra i Red Alert och C&C.

Solgames: Eftersom Dune 2000 innehåller tre olika federationer är det ganska svårt att få en bra balans i spelet. Hur har ni lyckats uppnå balans och multiplayer stabilitet?

Westwood: Vi har gått mycket försiktigt fram och varit noggranna med federationernas svagheter och styrkor. Vi kommer inte att släppa spelet förrän vi är säkra på att vi har uppnått en god balans mellan federationerna.

Solgames: Varför göra en remake av Dune 2?

Westwood: Vi är skyldiga våra fans en remake. Det finns fortfarande ett stort intresse runt Dune 2. Fansen vill uppleva det klassiska spelet med uppdaterad grafik, ljud och få en chans att spela mot mänskliga motståndare. Nu kommer de att få den chansen. Och de RTS (RealTidsStrategi) fans som inte spelade originalet, får nu en chans att spela Dune för första gången.

Solgames: Grafiken kommer självklart att vara mycket bättre än originalets 256 färgers VGA grafik, vad kommer Dune 2000 att bjuda på rent grafiskt?

Westwood: Vi försöker uppnå fotorealism på terrängen och effekterna, något som dagens 16-bitars grafik klarar av. Vi har använt oss av fotografiska referenser när vi skapat grafiken. Spelare kommer att kunna välja mellan 8-bitars (256 färger) eller 16-bitars (65,000 färger) grafik. 8-bitars läget bjuder på snabbare grafik, medan 16-bitars läget har ett mer färgglatt och detaljerat landskap.

Vi har också gjort en redesign och återskapat grafiken som finns för de olika federationerna, inkulsive enheterna, byggnaderna och specialeffekterna. På detta sätt hoppas vi att spelaren verkligen får en bra känsla för federationen de valt.

Specialeffekterna är nog det område vi har utvecklat mest jämfört med originalet. Dynamisk ljussättning, partikeleffekter och transparens är några saker vi lagt in för att få en bra visuell upplevelse.

Solgames: Har ni några planer på att utöka uppdragen för enskilda spelare?

Westwood: Kampanjerna har blivit väsentligt uppdaterade, vilket har låtit oss skapa olika videosekvenser för att ge en kort inledning till de olika uppdragen.

Solgames: Vad finns det för nya enheter?

Westwood: Alla enheter som fanns i originalet finns kvar, men vi har lagt till en ingenjör och en thumper. Ingenjören kan ta över fientliga byggnader. Thumpern kan placera en pryl i sanden för att locka till sig sandmaskar. Så du kan kanske inte helt kontrollera masken, men du kan få den att hålla sig borta från de områden där dina harvesters håller till och driva dem mot din fiende.

Solgames: Hur många uppdrag finns det?

Westwood: Det finns nio uppdrag för varje sida, vilket gör att det totalt finns 27 uppdrag. Detta gör att fans av originalet kommer att få en ny upplevelse, även om de spelat alla uppdrag i Dune 2. Vi håller just nu på att skapa ännu fler uppdrag.

Solgames: Hur många kan man spela på Westwood Online?

Westwood: Vi kommer att stödja spel över Internet för två spelare (vi håller på att experimentera med fyra spelare), och upp till åtta spelare över lokala nätverk.

Solgames: Kommer det att finnas ett skirmish läge i Dune 2000?

Westwood: Ja, du kommer att kunna öva mot upp till fyra datorkontrollerade motståndare.

Solgames: Hur stora kommer kartorna att vara?

Westwood: Det varierar, men de största är 128x128. Detta är den storlek som megakartorna i Command & Conquer Red Alert använde sig av.

Solgames: Musiken i Dune 2 var bra. Vem har skrivit musiken för Dune 2000?

Westwood: Musiken i Dune 2000 skrivs av vår egen Frank Kleplacki. Han gjorde också musiken i originalet och alla andra Westwood spel som kommit sedan 1991.

Solgames: När kommer Dune 2000 ut?

Westwood: Det ska finnas i affärer i slutet av juli.

Kolla in vår förhandstitt

Reklamfilm, MPEG, 11.4 MB
Nyhetsveckan
- Sega släpper nytt tvspel!
- Unreal - en snabb provtur
- Blizzard lägger ner Warcraft: Lord of the clans
- Dune 2000 - Film och Intervju
- Commandos: Behind Enemy Lines - Demo

 

Copyright ©1997 SpotMedia Communications. All Swedish content copyright © Scandinavia Online AB