Diamond Monster 3D II, 8 MB

Diamond's Monster 3D II kom flera veckor efter Creatives Voodoo2 kort. Resultatet av fördröjningen är att det följer med ganska trevliga saker och att kontrollpanelen är lite snyggare. Drivrutinerna till Direct 3D är dock fortfarande lite bristfälliga (det är i huvudsak samma drivrutiner som Creative gav ut). En brist är att Direct3D i DirectX 5.0 inte stöder den andra texturmappings enheten på Voodoo2 kort. Det kanske inte rättas till förrän DirectX 6.0 kommer ut.

Men, för spel som använder Quakemotor och GLIDE (3Dfx egen API) så är resultatet lysande. Jag spelade både Jedi Knight och Quake II i 640x480 i långa perioder och hade inga problem. Och bildkvaliteten var riktigt bra. I åtminstone de spelen så verkar inte det mindre texturminnet jämfört med 12MB kort spela någon roll. Men det vore trevligt om 3Dfx kunde dra ner lite Gamma.

Paketet som följer med Monster II är okej, även om det inte är ett toppenpaket. Du får fulla versioner av Heavy Gear, spelbara demos från en mängd EA spel, ett par spelbara demos från Eidos, en begränsad (läs. förkortad) version av Jedi Knight, X-wing vs. TIE-fighter och Shadows of the Empire. De flesta av dessa spel är mer intressanta för någon som aldrig sett 3D kort förr.

Med Monster II så kommer en kort SLI kabel (2.5 cm) och en biffigare genomströmningskabel än i första Monster 3D.

Installationen var enkel. Vi installerade kortet i ett 266Mhz Pentium II system. Som tur var så hade Canopus Pure3D kortet som redan satt i sedan tidigare en komplett avinstallationsfunktion så det var lätt att ta bort de gamla drivrutinerna. Systemet kände av det nya kortet automatiskt och frågade efter CD:n med drivrutiner. Diamonds kontrollpanel är lite enklare än Creatives och låter dig ställa in klockfrekvensen på kortet från 90Mhz till 95Mhz. Samtidigt som det är möjligt att skaffa sharewareprogram som låter dig ställa in ännu snabbare klockfrekvenser så är det trevligt att Diamond ger användaren en del kontroll.

En del av er kanske undrar varför jag inte höll mig till 8MB Creative Labs Voodoo2 kort? Båda korten är bra, men när de kommer nästan samtidigt med drivrutiner till 3Dfx som är så gott som lika så är det nästan ett dött race. Det enda som Diamond har som är bättre än Creatives kort är en bättre kontrollpanel och en bra bytesdeal för de som hade det första Monster 3D kortet. Det finns också ett speciellt Megamonster tillägg, vilket är ett Monster 3D II till ett lätt reducerat pris (och utan CD och kablar) för oss entusiaster som vill ha Voodoo2 SLI. Det kanske verkar vara småsaker men ibland är det de som avgör i slutändan.

Systemet

· Pentium II/266
· ASUS P2L97 moderkort
· 64MB SDRAM.
· Alla siffror är i 640x480 om inget annat sägs

Mätresultat
3D Winbench 98
640x480x16562
800x600x16504
Turok98.2fps
Quake II (genomsnitt av två klockade demos)
640x48056.1fps
800x60052.8fps
Jedi Knight68fps
Flight Simulator 9831fps
Incoming35.11fps
Forsaken122.4fps
G-Police29fps (2,900 trianglar, 6/4 texturer)
Nyhetsveckan
- Sega släpper nytt tvspel!
- Unreal - en snabb provtur
- Blizzard lägger ner Warcraft: Lord of the clans
- Dune 2000 - Film och Intervju
- Commandos: Behind Enemy Lines - Demo

 

Copyright ©1997 SpotMedia Communications. All Swedish content copyright © Scandinavia Online AB