3D kriget är slut?

Microsoft har försökt slå sig in på alla marknader men har aldrig lyckats lansera något riktigt bra inom grafikmarknaden till arbetsstationer. Nu, istället för att försöka slå ut delar av Silicon Graphics, har Microsoft beslutat sig för att ingå partnerskap med den obestridde kungen av grafik, för att arbeta fram nya APIs (application programming interface) som kommer att ge utvecklare av spel och annan mjukvara förmågan att ta fram dyr arbetsstationsliknande grafik för hemma PC-marknaden.

"Idag, utstakar Silicon Graphics och Microsoft en väg för utvecklare som ger oss båda möjlighet att utöka marknaden för grafik" sa Ed McCracken, styrelsemedlem och verkställande direktör för Silicon Graphics. "Detta markerar Silicon Graphics första steg i sin strategi att delta i marknaden för grafiskt orienterade Windows NT-baserade system."

"Vi är mycket nöjda över att vi kommer att arbeta med Silicon Graphics för att utöka och påskynda utvecklingen av DirectX och Windows som en nyckelplattfom för 3D grafik och visualisering," sa Paul Maritz, vice vd för plattform och applikationsgruppen hos Microsoft. "Industrins grafiska ledare samarbetar för en standard som kommer att utöka marknaden åt utvecklare för Windows och samtidigt gynna hela marknaden."

Project Fahrenheit kommer att fokusera på utvecklingen av ett API för Windows plattformer som kommer tillåta utvecklare att välja ett API med bästa möjligheter för både DirectX och OpenGL.

Om du har följt hela debatten, Microsoft vägrade för några månader sedan att fortsätta stödja OpenGL för Windows plattformer och fokuserade sina 3D programmeringsenheter att fortsätta utveckla sitt eget 3D API, Direct3D.

Eftersom Quake, ett av de mest populära PC spelen, har en utökad version som går att köra under OpenGL, har krafterna som stödjer Open GL ökat betydligt efter att de blivit imponerade över Quakes dramatiska skillnad när det körs med OpenGL.

Många utvecklare har valt att använda OpenGL för sin portabilitet (förmågan att kunna flytta programvaran mellan olika operativsystem utan att behöva göra speciellt mycket förändringar).

DirectX och Direct3D tekniker går för tillfället bara att köra på Windowsplattformar så chanserna att köra ett sådant spel under ett OS som Linux är mycket små om inte företaget vill skriva om spelkoden.

Fahrenheit tekniken kommer att fungera på både Windows plattformar samt på SGIs egna IRIX miljö. Betydelsen i detta uttalande kan vara väldigt häpnadsväckande; tänk dig att ha kraften av en Silicon Graphics arbetsstation (ansvariga för grafiken i filmer som Jurassic Park) på din egen PC.

Några frukter från denna teknologi kan skördas tidigt nästa år men hela tekniken ska utvecklas under de kommande två och ett halvt åren. De första två portionerna kommer släppas under 1999 och kommer att kallas för Fahrenheit Scene Graph API och Large Model Visualization Extensions.

Scene Graph kommer att ge utvecklare tillträde till kod som utökar den grafiska effekten från videokort och kommer möjliggöra utveckling av ännu grafiskrikare applikationer. Det kommer utvecklas från nuvarande SIG Scene Graph API. Large Model Visualization kommer att baseras på en blandning av SGIs Open GL Optimizer samt Microsoft och Hewlett-Packards DirectModel APIs. Detta API kommer tillåta användare att interaktivt manipulera stora modeller som till exempel en bil.

Ett av exemplen som visades för publiken var en Jaguar som var hopsatt av alla CAD ritningar för hela bilen. Med LM, kan du skala bort lager från bilen för att kunna se hur den ser ut inuti. Andra fördelar med LM inkluderar ökad effektivitet för applikationer som hanterar mycket data och inbyggt stöd för flera processorer.

För närvarande, måste utvecklare handkoda sina applikationer för att känna av en extra processor. Genom att använda LM API, kräver inte applikationen någon extra programmering. Vad betyder detta för spelare? Om du har varit frestad av ett dual processor system, kommer du få möjligheten att spela ett spel som använder detta API och samtidigt utnyttjar två processorer. Just denna sak kan ensam förändra hur vi ser på spelandet inom den närmaste framtiden. Med Intel arcade enheter planerade att dyka upp i arkadhallarna, så kan arkadspel än en gång bli världens centrum.

År 2000, är den sista API delen beräknad att vara klar. Den ska utvecklas från Direct3D, DirectX och OpenGL teknologierna och kommer vara bakåtkompatibel med både DirectX och OpenGL men det kommer bara stödjas på Windows plattformar. Detta kommer ge utvecklare möjlighet att påbörja övergångsprocessen till att stödja Fahrenheit APIs. SGI och Microsoft bad utvecklare som bygger för windows andvändar plattformen (vilket inkluderar spel) stödjer DirectX och utvecklare som fokuserar på högnivå applikationer som CAD program stödjer OpenGL. Microsoft och SGI sa att genom att tala om för utvecklarna vilket API de ska stödja, kommer övergången till Fahrenheit bli lättare.

För att citera Kurt Akeley, en av grundarna och teknisk chef på SGI, efter att ha sett en low-level API animation föreställande en Saab jet, "This is sit down, shut up, and don't throw up technology."

Det fanns inte speciellt mycket att visa upp, men onsdagens uttalande är ett viktigt sådant.

Beundrare av 3D spel kommer att få utökade finesser, och utvecklare kommer få ett nytt verktyg i sin krigsportfölj. Men om man överväger vissa företags nästan religiösa inställning att inte stödja Microsofts teknologier, kommer de att användas? SGI och Microsoft kommer snart att veta.

Nyhetsveckan
- Sega släpper nytt tvspel!
- Unreal - en snabb provtur
- Blizzard lägger ner Warcraft: Lord of the clans
- Dune 2000 - Film och Intervju
- Commandos: Behind Enemy Lines - Demo

 

Copyright ©1997 SpotMedia Communications. All Swedish content copyright © Scandinavia Online AB