Psygnosis: Vägen framåt

Tidigare den här veckan avslöjade Psygnosis Technology Director Dominic Mallison vad företaget har på gång på framöver. Psygnosis har tagit sig tid att titta två till tre år in i framtiden för att fundera ut vad som behöver göras för att införliva nuvarande och kommande hård- och mjukvaru-teknologi i företagets titlar.

Vad ser företaget som de teknologier som kommer att göra spelen bättre för dig, spelaren? AGP, 3D acceleration, 3D APIs, onlinespel och nya Intel-procesorer.

Mallison började med att tala om 3D acceleration. Enligt Mallison så var 1997 året då 3D tills sist växte upp. Han ser 1998 som det år då den stora massan, inte bara hard-core gamers, kommer att intressera sig för att skaffa 3D-acceleratorer till sin nya PC, eller uppgradera sina nuvarande datorer med tilläggskort.

G Police (en titel som ser helt otrolig ut med hjälp av 3D-acceleration) kommer att vara en av företagets sista titlar som har en 3D-accelerator rekommenderas"-klistermärke på boxen, en märkning som kräver att spelaren har någon sorts hårdvaruacceleration. Även om Psygnosis inte kommer att bygga specifika spel för specifika kort, kommer de försöka stödja 3D-korten genom Microsofts Direct X-teknologi.

3D API (application programming interface)-kontroversen har varit ett av de heta ämnen som diskuterats mycket på webben - delvis på grund av den klyfta som separerar de två grundläggande renderingsteknikerna: OpenGL och Direct X. Båda systemen har sina egna apostlar, men Psygnosis har valt Direct X och Direct 3D på grund av det enkla faktum att dessa två teknologier har utvecklats mest under den senaste tiden.

Om man tittar på de nya titlar som är på väg från Psygnosis så ser man snart att samtliga definitivt visar upp den 3D-kraft som API erbjuder, utan att kräva av gamers att de uppgraderar sitt system var tredje månad.

Mallison berättade dock att några få titlar faktiskt har utarbetats med hjälp av OpenGL-teknologin, men att användandet av teknologin inte visade sig innebära några större prestanda-skillnader jämfört med Direct X. Han fortsatte med att säga att företaget faktiskt just nu arbetar med en eller två titlar som använder OpenGL API, men han ville inte avslöja vilka de titlarna var eller vilken genre de tillhörde.

Oavsett (och lyckligtvis) så kommer samtliga titlar på väg att stödja både Windows 95/98 och Windows NT. De flesta utvecklas under Windows NT, mest på grund av att NT är stabilare än 95/98-plattformen. När ett spel har blivit stabilt under NT, portas det ned till Win 95/98 och sedan kollas kompatibiliteten.

När vi talade om ny hårdvaruteknik dök väldigt ofta AGP (accelerated graphics port) upp i konversationen. Vi frågade varför. AGP tillåter nya videokort att processa mer genmflödesinformation i form av texturer och annan grafisk information. Det gör inte att ett spel går fortare, men ger spelaren mer ögongodis. I många fall gör AGP ett spel mycket djupare än ett spel som tryckts genom PCI-bussen.

G Police har ett speciellt val kallat "extreme", som visar upp AGP-teknologin. Det syns framför att genom att byggnader får djupare texturer, video-stortavlor visar upp videolikande reklam när du flyger förbi och mycket mer. Specifikationerna i Extreme-läget är inte perfekta(22fps i 640x480 och 19fps i 1024x768 på ett NVIDIA Riva 128 AGP-kort ) men potentialen för förbättring när AGP systemet blir fullt utvecklat är enorm.

Onlinespel är också ett nytt område som Psygnosis inom kort kommer att ge sig in i. Mallison tror att de nya miljöerna "kommer att låta spelare uttrycka sig själva genom att de kan fördjupa sig mer in i spelet". Hur tänker då Psygnosis lyckas med detta? För tillfället så pratar Mallison om de allra första stegen av utveckling av ett online-rollspel. Mallison tror att äkta onlinespelande inte kommer att ta fart för än någon gång under 1999, framför allt på grund av avsaknaden av en stabil infrastruktur som stödjer behovet av komplexitet i spelen. Till exempel så tycker Mallison att Ultima Online är ett underbart spel som bryter ny mark, men det är ett spel som är för långsamt för den medelgode spelaren. Mallison hävdar att du måste vara en mycket tolerant gamer för att tåla UOs negativa sidor.

Andra uppgifter som Psygnosis ser framför sig är möjligheten att inkludera möjligheten att ladda ned nya fordon och nivåer till deras PC-spel från nätet, samt möjligheten att starta en egen onlinespelstjänst någon dag.

Mallison talade också om Psygnosis starka band till Intel och Intels stora framsteg i utvecklingen av nya processorteknologier. Även om Mallison inte kunde berätta om vad Intel arbetar med just nu med sitt Merced och Deschutes chips, berättade han att Psygnosis kommer att fokusera på 32-bits teknologi för tillfället. Åtminstone tills Intels kommande 64-bitsprocessorer fått ett fast grepp om marknaden.

Psygnosis tittar också på DVD, Force feedback, arkad-titlar och 3D-ljud för att hitta nya uppslag och idéer.

Mallison tror att DVD inte kommer att vara särskilt välgörande för gamers förrän tidigast julen 98, när fler människor kommer att ha DVD-spelare i sina datorer. 3D-ljud är något som intresserar Psygnosis, när de till exempel studerar teknologier som Aureals A3D, dyka upp i nya ljudkort. Teknologin låter spelaren få surroundljud genom endast två högtalare. Den och andra teknologier, inklusive Qsound, kommer att stödjas genom Microsofts DirectSound 3D API.

Till sist; Force feedback kommer att stödjas i fler och fler av företagets titlar framöver, genom Direct X och kommer att dyka upp i G Police och Shadow Master. Andra ämnen som vi talade om inkluderade PC-monterade kameror, true lighting, bättre reflexionsagenter i onlinespel som kan se efter ditt område när du inte är där, bättre realism och bättre AI.

Av Micheal Mullen, PC GameSpot
Nyhetsveckan
- Sega släpper nytt tvspel!
- Unreal - en snabb provtur
- Blizzard lägger ner Warcraft: Lord of the clans
- Dune 2000 - Film och Intervju
- Commandos: Behind Enemy Lines - Demo

 

Copyright ©1997 SpotMedia Communications. All Swedish content copyright © Scandinavia Online AB