Real3Ds Starfighter

Intel och Real3D gemensamma produkt, i740 chippet finns snart ute i butikerna. Vi har testat en väldigt sen beta version av kortet. Starfighter, som kortet kallas, använder sig av Intels 740 2D/3D grafik accelerator chip, har tagits fram av Real 3D och det lilla, lilla företaget i Silicon Valley som gör alla de där Pentium CPU chippen.

Vi fick chansen att testa ett väldigt sent beta kort. Kortet är nästan helt klart, men drivrutinerna genomgår lite finjustering. Resultatet är i vilket fall imponerande.

Vi testade kortet med Intels senaste CPU, en 333 MHz Pentium II. Vi körde några benchmark program och kollade prestanda med några nya spel.

Först och främst, låt oss titta på själva 740 chippet. Intels nya bebis är helt och hållet AGP 2x, vilket betyder att det kan streama texturer ur AGP minnet och utnyttja 2x sidbands adressering. Det går faktiskt enbart att köra med AGP.

Kortet vi testade var fullt utrustat med 8MB minne, men hade inte den TV-utgång som kommer att finnas på den slutgiltiga produkten.

När det gäller benchmarks, så är 740 det snabbaste kortet vi testat. På en 333 MHz Pentium II maskin, gav kortet ett Winbench 98 resultat på 638 vid 640x480 och 524 vid 800x600 (16-bitars färg i båda upplösningarna). 2D prestandan var också väldigt bra, 122 i Winbenchs 98 Business Graphic Winmark.

Vi körde också några Direct3D spel och kunde till och med få igång Quake II med en Direct3D rutin vi fått av Real3D. Alla titlar såg rätt bra ut, som vi förväntade oss. Quake II timedemos fick resultatet 25.9 och 26.7 bilder i sekunden (640x480). Kvaliteten var rätt bra, men det färgade ljuset var inte i riktigt samma klass som 3Dfx GL. Turok såg väldigt bra ut, och dundrade på i 68.5 bilder i sekunden (640x480). I Microsoft Flight Simulator 98 flög vi runt i Chicago med en Cessna 182. Prestandan var runt 50 bilder i sekunden hela tiden men sjönk till 30 när det var mycket objekt på skärmen.

Det mest signifikanta testet var G-Police. Om G-Police känner av ett AGP grafik kort, så kan man ställa in texturstorleken till "extrem". Vi körde G-Police i 640x480. G-Police rapporterade 22-23 bilder i sekunden med 4200 trianglar i öppningssekvensen och över 14 MB texturer närvarande. Bara för att göra en jämförelse, så körde vi Quantum3D Obsidian 100SB. Där kunde vi bara ställa in 3Dfx kortet till "normal" texture storlek. Vi fick upp det i 30 bilder i sekunden, men då användes bara 4MB texturer och 3000 trianglar i öppningsscenen.

Det mest intressanta är att Real3D kommer att släppa en PCI version av kortet. Real 3D kommer runt 740's AGP begränsning genom att sätta en AGP brygga på kortet. Det kommer att finnas kort med upp till 16 MB minne och 8 MB "AGP" liknande minne. För spelare med en snabb Pentium eller K6 så kan detta bli ett bra alternativ.

I det stora hela så är vi imponerade av prestandan och bildkvaliteten hos kortet. Det är svårt att förutspå marknaden men just nu så är detta det snabbaste 2D/3D kortet som finns.

Benchmarks:
3D Winbench 98: 638 (640x480); 524 (800x600) Winbench 98 Business Graphics Winmark: 122 G-Police: 23 bps; 4200 trianglar; 14.1MB texturer; Turok: 68.5 bps i Turoks egna test ; Quake II, D3D Wrapper: 25.9 bps (map1); 26.7 bps (map2)
Nyhetsveckan
- Sega släpper nytt tvspel!
- Unreal - en snabb provtur
- Blizzard lägger ner Warcraft: Lord of the clans
- Dune 2000 - Film och Intervju
- Commandos: Behind Enemy Lines - Demo

 

Copyright ©1997 SpotMedia Communications. All Swedish content copyright © Scandinavia Online AB